Dostęp do informacji publicznej a RODO – sprzeczności, problemy interpretacyjne i orzecznictwo

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Udział w szkoleniu ma pomóc swobodnie wyodrębniać informację publiczną oraz dane osobowe, ułatwić zastosowanie właściwego trybu i formy dostępu oraz godzić stosowanie nowych rozwiązań w zakresie ochrony danych osobowych wynikających z RODO z dostępem do informacji publicznej.

Wiedza zdobyta w trakcie szkolenia ma pomóc usprawnić realizację dostępu do informacji publicznej i zapobiegać bezczynności, a także rozwiązać problemy proceduralne dotyczące udostępnienia informacji, odmowy jej udostępnienia oraz jednoczesnej realizacji zasad ochrony danych osobowych określonych w RODO.

Uczestnik szkolenia będzie wiedział kiedy można odmówić udostępnienia informacji publicznej przez wzgląd na ochronę danych osobowych i prywatność jednostki, kiedy wydaje się decyzję administracyjną, a w jakich sytuacjach wystarczy zwykłe pismo. Uczestnik zapozna się również z obowiązkami administratora danych, które związane są z przetwarzaniem danych przy realizacji dostępu do informacji publicznej.

Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób odpowiedzialnych za zgodny z prawem przebieg procesu udzielania informacji publicznych we wszystkich instytucjach realizujący zadania publiczne.

Program szkolenia

1. Dostęp do informacji publicznej i ochrona danych osobowych – charakterystyka praw.

2. Wzajemne relacje prawa dostępu do informacji publicznej i prawa do ochrony danych osobowych:
a. art. 86 RODO – jak po reformie ochrony danych osobowych wyznaczyć zakres dostępu do informacji publicznej;
b. przesłanki ograniczeń korzystania z prawa dostępu do informacji publicznej;
c. zakres udostępnienia danych osobowych osób pełniących funkcje publiczne – czego oczekiwać w związku z obowiązywaniem RODO.

3. Zasady przetwarzania danych osobowych a realizacja dostępu do informacji publicznej:
a. przesłanki dopuszczalności przetwarzania danych osobowych zgodnie z RODO;
b. adekwatność przetwarzania danych – czy dostęp do informacji publicznej może obejmować dostęp do danych osobowych?

4. Uprawnienia kształtujące prawo dostępu do informacji publicznej a ochrona danych osobowych:
a. formy dostępu do informacji publicznej;
b. informacja prosta i informacja przetworzona, tryb dostępu do informacji przetworzonej – czy anonimizacja danych osobowych to przetworzenie informacji;
c. dostęp do dokumentów zawierających dane osobowe i dostęp do dokumentów prywatnych;
d. przetwarzanie danych osobowych przy realizacji dostępu do posiedzeń organów kolegialnych pochodzących z powszechnych wyborów;
e. dostęp do dokumentów a prawo dostępu na gruncie art. 15 RODO.

5. Ogłaszanie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej.

6. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek:
a. warunki formalne wniosku a przetwarzanie danych osobowych;
b. prywatność i ochrona danych osobowych jako przesłanki odmowy udostępnienia informacji publicznej na gruncie RODO;
c. odmowa udostępnienia a inne formy zakończenia postępowania o udostępnienie informacji publicznej.

7. Udostępnianie informacji publicznej a obowiązki administratora danych:
a. udostępnianie informacji publicznej a dokumentacja organizacyjna zgodna z RODO, w tym rejestr czynności przetwarzania i polityki;
b. udostępnianie informacji publicznej a system upoważnień i poleceń przetwarzania danych według RODO;
c. udostępnianie informacji publicznej a tajemnica danych osobowych;
d. udostępnianie informacji publicznej a realizacja uprawnień osoby, której dane dotyczą według RODO.

8. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.