Szkolenie w czasie rzeczywistym
nie jest to uprzednio nagrany materiał
6 godzin wraz z przerwą
rozpoczynamy o godz. 9.00
Wydrukowany certyfikat
który wyślemy pocztą
Grupa do 25 osób
każdy będzie miał czas na zadawanie pytań
Możliwość zadawania pytań
i dyskusji z innymi uczestnikami
Dostępne na komputerze, tablecie i smartfonie
z dowolnego miejsca
Dostęp do informacji publicznej w Polsce to mnóstwo niewiadomych i tysiące orzeczeń sądów administracyjnych, które w zdecydowanej mierze praktycznie przejęły rolę prawodawcy, kształtując sposoby postępowania z informacją publiczną i dostępem do niej. Precyzują, czym właściwie ta informacja jest, kto jest, a kto nie jest zobowiązany do jej udostępnienia, jak i kiedy podjąć działania zmierzające do rozpatrzenia wniosku, jeśli w jego wyniku nie dojdzie do udostępnienia informacji, kiedy mamy do czynienia z bezczynnością, czym jest informacja przetworzona, kiedy i co zanonimizować i co to właściwie oznacza.
Szkolenie ma istotny wymiar praktyczny – przyjrzymy się poszczególnym absurdom dostępu do informacji publicznej, starając się dojść do możliwie konstruktywnych wniosków i sformułować wskazówki, jak wybrnąć z tego gąszczu niewiedzy i trudności interpretacyjnych.
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób zaangażowanych w udostępnianie informacji publicznej i informacji sektora publicznego w samorządzie terytorialnym, w organach państwowych, państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz w obrębie innych podmiotów zobowiązanych do udostępniania i przekazywania informacji publicznej.
1. Sensowna regulacja konstytucyjna i niekompletne procedury ustawy o dostępie do informacji publicznej.
2. Informacja publiczna, czyli co? Jak praktycznie poradzić sobie z ustaleniem, kiedy mamy do czynienia z informacją publiczną krok po kroku.
3. Tu dostęp i tam dostęp, czyli czym się różni dostęp do informacji publicznej od otwierania danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
4. Kto i kiedy jest obowiązany do udostępnienia informacji publicznej oraz komu się ją udostępnia – niedomknięty katalog podmiotów zobowiązanych i osobliwe badania uprawnionego.
5. Uprawnienia dostępowe i formy realizacji dostępu do informacji publicznej – niekompletne procedury.
6. Tryby wnioskowe i bezwnioskowe na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej i dyskusyjne zależności pomiędzy nimi.
7. Informacja przetworzona – kiedy mamy z nią do czynienia i jak obsłużyć wniosek o dostęp do takiej informacji (szansa na kreatywne ograniczenie dostępu do informacji publicznej).
8. Biuletyn Informacji Publicznej, czyli jak dostęp realizowany on-line zaskakuje użytkowników mediów społecznościowych i zwolenników podmiotowych stron internetowych, które BIP nie są.
9. Termin i forma udzielenia odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej oraz bezczynność, czyli jak stosować ustawę, która określa tylko jedną formę rozpatrzenia wniosku, a sądy kreują pozostałe.
10. Nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej, czyli jak badać interes wnioskodawcy, który właściwie badany być nie powinien.
11. Ograniczenie dostępu a odmowa udostępnienia – niejasne przesłanki.
12. Bogactwo pozaustawowych ograniczeń dostępu do informacji publicznej.
13. Tajemnice, prywatność i ochrona danych osobowych na gruncie dostępu do informacji publicznej, czyli jak oprzeć ograniczenie konstytucyjnego uprawnienia na niezdefiniowanych przesłankach i jak zastosować RODO, choć UDIP nie zawiera przepisów spełniających jego wymogi.
14. Anonimizacja, czyli, jak stosować praktyczne rozwiązanie nieprzewidziane w UDIP, ale powszechnie akceptowane przez sądy.
15. Udostępnianie informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, czyli grupowa niepewność urzędów i urzędników.
16. Decyzje i droga odwoławcza – przepisy, które przewidują wydanie decyzji, ale nie wskazują jej podstaw.
17. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.