Absurdy dostępu do informacji publicznej – najczęstsze błędy, nadinterpretacje, zbędne dokumenty i procedury – szkolenie dla zaawansowanych

Dostępne terminy

Opis szkolenia

Dostęp do informacji publicznej w Polsce to mnóstwo niewiadomych i tysiące orzeczeń sądów administracyjnych, które w zdecydowanej mierze praktycznie przejęły rolę prawodawcy, kształtując sposoby postępowania z informacją publiczną i dostępem do niej. Precyzują, czym właściwie ta informacja jest, kto jest, a kto nie jest zobowiązany do jej udostępnienia, jak i kiedy podjąć działania zmierzające do rozpatrzenia wniosku, jeśli w jego wyniku nie dojdzie do udostępnienia informacji, kiedy mamy do czynienia z bezczynnością, czym jest informacja przetworzona, kiedy i co zanonimizować i co to właściwie oznacza.

Szkolenie ma istotny wymiar praktyczny – przyjrzymy się poszczególnym absurdom dostępu do informacji publicznej, starając się dojść do możliwie konstruktywnych wniosków i sformułować wskazówki, jak wybrnąć z tego gąszczu niewiedzy i trudności interpretacyjnych.

Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób zaangażowanych w udostępnianie informacji publicznej i informacji sektora publicznego w samorządzie terytorialnym, w organach państwowych, państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz w obrębie innych podmiotów zobowiązanych do udostępniania i przekazywania informacji publicznej.

Program szkolenia

1. Sensowna regulacja konstytucyjna i niekompletne procedury ustawy o dostępie do informacji publicznej.

2. Informacja publiczna, czyli co? Jak praktycznie poradzić sobie z ustaleniem, kiedy mamy do czynienia z informacją publiczną krok po kroku.

3. Tu dostęp i tam dostęp, czyli czym się różni dostęp do informacji publicznej od otwierania danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.

4. Kto i kiedy jest obowiązany do udostępnienia informacji publicznej oraz komu się ją udostępnia – niedomknięty katalog podmiotów zobowiązanych i osobliwe badania uprawnionego.

5. Uprawnienia dostępowe i formy realizacji dostępu do informacji publicznej – niekompletne procedury.

6. Tryby wnioskowe i bezwnioskowe na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej i dyskusyjne zależności pomiędzy nimi.

7. Informacja przetworzona – kiedy mamy z nią do czynienia i jak obsłużyć wniosek o dostęp do takiej informacji (szansa na kreatywne ograniczenie dostępu do informacji publicznej).

8. Biuletyn Informacji Publicznej, czyli jak dostęp realizowany on-line zaskakuje użytkowników mediów społecznościowych i zwolenników podmiotowych stron internetowych, które BIP nie są.

9. Termin i forma udzielenia odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej oraz bezczynność, czyli jak stosować ustawę, która określa tylko jedną formę rozpatrzenia wniosku, a sądy kreują pozostałe.

10. Nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej, czyli jak badać interes wnioskodawcy, który właściwie badany być nie powinien.

11. Ograniczenie dostępu a odmowa udostępnienia – niejasne przesłanki.

12. Bogactwo pozaustawowych ograniczeń dostępu do informacji publicznej.

13. Tajemnice, prywatność i ochrona danych osobowych na gruncie dostępu do informacji publicznej, czyli jak oprzeć ograniczenie konstytucyjnego uprawnienia na niezdefiniowanych przesłankach i jak zastosować RODO, choć UDIP nie zawiera przepisów spełniających jego wymogi.

14. Anonimizacja, czyli, jak stosować praktyczne rozwiązanie nieprzewidziane w UDIP, ale powszechnie akceptowane przez sądy.

15. Udostępnianie informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, czyli grupowa niepewność urzędów i urzędników.

16. Decyzje i droga odwoławcza – przepisy, które przewidują wydanie decyzji, ale nie wskazują jej podstaw.

17. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Formularz zgłoszeniowy

    Termin szkolenia Osoba zgłaszająca
    Osoby zgłaszane
    Zwolnienie z VAT

    Do ceny nie doliczymy podatku VAT w przypadku oświadczenia, że uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Podsumowanie kosztów
    Dane odbiorcy
    Dane nabywcy
    Uwagi

    Wysłanie niniejszego formularza zgłoszenia stanowi prawnie wiążące zobowiązanie do uczestnictwa w szkoleniu na warunkach w nim określonych. Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać wyłącznie w formie pisemnej (e-mail, fax, poczta), najpóźniej 7 dni roboczych przed szkoleniem. W przypadku otrzymania rezygnacji przez organizatora później niż na 7 dni roboczych przed dniem szkolenia lub niezalogowania się uczestnika do platformy i tym samym niewzięcia udziału w szkoleniu, zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami uczestnictwa, wynikającymi z przesłanej karty zgłoszenia, na podstawie wystawionej faktury VAT. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.

    Przesłanie zgłoszenia i podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie wymaganych danych uniemożliwi realizację umowy/zamówienia. Administratorem danych osobowych będzie Presscom Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, numer KRS 0000173413. Dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim bez prawidłowej podstawy prawnej. Mają Państwo prawo do żądania od Presscom Sp. z o.o. dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania lub usunięcia. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych możliwy jest kontakt z do@presscom.pl. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest na stronie internetowej: https://presscom.pl/do.